Vinterlöpning så här kommer du igång

Tre tips för att lyckas med vinterlöpning

Efter sommaren har man förhoppningsvis en kontinuitet i sin träning och hösten brukar, för de allra flesta löpare fortsätta i bra takt. Men efter ett par månader av mörka, regniga och blåsiga månader händer något. Vintervädret slår till. Plusgrader blir till minusgrader och underlaget byts ut till snö och is. Motivationen är plötsligt som bortblåst.

Lystring! Så behöver det faktiskt inte bli. Nedan tipsar vi om hur du lyckas med din vinterlöpning. Att löpträna på vintern kommer ge dig massa energi som hjälper till i vardagslivet, och inte minst kommer du vara redo för vårens första lopp.

1. Rätt klädd för vinterlöpning, enligt tre lagers-principen

Vinterlöpning kan vara en kylig historia, där man antingen fryser för att man klätt sig för lätt, eller för varmt. Men det är egentligen ganska enkelt, genom att tillämpa tre lagers-principen som vi skrivit om tidigare här. Det innebär att du klär dig för din vinterlöpning genom att lägga till olika lager som hjälper dig att kontrollera din temperatur efter aktivitet och väderförhållande.

En grundregel för vinterlöpning, såväl som många andra sporter är att när du precis startat ditt pass ska du vara lite frusen. Annars har du troligtvis klätt dig för varmt.

Tre lagers-principen

Lager ett är det som du har närmst huden och dess främsta syfte är att transportera bort svetten från kroppen och hålla dig torr. Lager ett, eller innerlaget som det också kan kallas ska sitta med en tight kroppsform, har du lätt att få skav så kan det hjälpa att lager ett är sömlöst på utsatta platser. Det här lagret bör även vara tunt, och kan med fördel vara i ull eller polyester. En fördel med ull är att det värmer även när du blir svettig.

Ovanpå på detta ska du ha ett lite tjockare mellanlager, lager två ska isolera och värma kroppen. Det är dock viktigt att det inte är för tjockt. Lager två måste tillåta kroppen att andas, ett tips är att leta efter tröjor med blixtlås i halsen vilket är ett utmärkt sätt att reglera temperaturen under passets gång.

Det sista lagret, lager tre skyddar dig mot vind, snö och regn. Hur skyddande lager tre behöver vara under din vinterlöpning beror såklart på hur vädret är under löprundan. Men leta efter vindtäta jackor, västar och överdragsbyxor. Även här kan det vara välvärt att leta efter jackor med möjligthet att öppna upp och ventilera.

2. Bästa tillbehören för att hålla dig varm och torr när du springer på vintern

Utöver de typer av kläder som nämns ovan, är det viktigt att komma ihåg att hålla dina händer, hals och huvud varma. Med ett par tunna handskar, gärna med vindavvisande och reflekterande framsida håller du dina händer varma, samt synliga. I sträng kyla eller kraftig blåst så behövs det ofta en tunn halskrage, även kallad Buff över halsen. Glöm inte ett pannband eller tunn mössa på huvudet, då kommer du kunna hålla dig varm under dina vinterlöpturer!

Avslutande tips för att klä dig rätt under vinterlöpningen

Hitta den klädkombinationen som funkar för dig i de olika temperaturerna! Vissa tycker om att springa med en väst, andra blir extra kalla om underkroppen, andra kan inte springa utan en tröja eller jacka med ordentlig krage. Prova och utvärdera! Att löpträna på vintern är inte så knepigt, men precis som mycket annat gäller det att lära hur just du hanterar kylan och underlaget.

3. Hur ska jag lägga upp min vinterlöpning?

Tänk på att du förlorar cirka 10-20 sekunder per km när det är vinterunderlag (snö och is), vilket innebär att ditt tempo kommer att sänkas. Vinterperioden är en utmärkt period att bygga en god grund inför vårens första solskenspass. Så försök att inte jämföra dina km tider från sommaren och hösten, då är det lätt att bli besviken och tappa din träningsmotivation.

Tänk på följande när du lägger upp din vinterlöpning,

  • Sänk distansen på dina löprundor. Det krävs mer koncentration att hålla ett bra löpsteg och teknik vid dåligt underlag. Löpträning på vintern är till för att bygga en bra grund inför kommande säsong. Det sista du vill är att dra på dig en skada.
  • Bra ljus. En pannlampa kan förändra en runda som du sprungit flera tusen gånger. Våga ge dig ut i mörkret, men en pannlampa på huvudet.
  • Kvalitetspass. Springs lämpligen inomhus på ett löpband, förhoppningsvis gör det även att du längtar till nästa utomhuspass.
  • Transportlöpning. Ett suveränt sätt att se till att din vinterlöpning faktiskt blir av, med en bra löparryggsäck får du med dig det du behöver.
  • Gemenskap. Spring med en kompis eller löpgrupp!

Du hittar vårt fulla sortiment av löpning på decathlon.se, där hittar du även över 70 sporter.
Välkommen in i någon av våra butiker, Barkarby, Kungens Kurva och Uppsala

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *