Vi krossar 5 myter om Vinterlöpning

Vi har tidigare skrivit om hur du ska göra för att börja med din vinterlöpning. Att löpträna under vinterhalvåret är en förutsättning för att kunna anlända till vårkanten i bra form, redo för vårens löplopp! Du kan läsa inlägget ”Vinterlöpning, så kommer du igånghär.

Nu är det dags att krossa fem myter om vinterlöpning.

Myt 1. Det är farligt att springa på vintern.

Nej, inte alls! Självklart är det viktigt att man är försiktig när det är halt och isigt ute. Men med ett par ordentliga skor, som har bra fäste är det ingen fara. Sänk tempot en aning tills du vant dig vid underlaget.

Myt 2. Det är mörkt när man springer på vintern.

För att krossa den här myten behöver man två saker. Reflex och en lampa. Reflexerna gör att du syns i trafiken och med en bra pannlampa lyser du upp miljön runt dig. Springer du i skogen med en riktigt ljusstark pannlampa, är det nästan som att springa i dagsljus.

Myt 3. Det är omöjligt att springa snabbt på vintern.

Men, behöver man springa snabbt då? Du har lämnat en vår, sommar och höst, kanske avslutade du säsongen med ett personbästa på ett ultralopp? Underlaget och kylan gör att tempot kommer sänkas när du springer på vintern. Låt tempot sänkas och se det som att du bygger upp din löpkapacitet från grunden. När våren kommer har du byggt en grund med lågintensiv distansträning under vintern som gör att du har möjligt att snabbt lägga till kvalitetspass.

Myt 4. Jag fryser när jag springer på vintern.

Det stämmer att det kan bli riktigt kallt när man löptränar på vintern, ja i luften alltså! Men genom att klä dig rätt, med lager på lager-principen har du all möjlighet att reglera din temperatur efter aktivitetsnivå.

Myt 5. Att löpträna på vintern gör att man blir sjuk.

Att löpträna i minusgrader, eller när det är kallt, blött och blåsigt gör inte att man blir sjuk. Däremot är det extra viktigt att du startar i torra kläder och byter om efter ditt pass. Genomför du ett långpass och märker att du gått ut för hårt är det viktigt att i tid sänka tempot så att du orkar genomföra passet till din slutpunkt, om än i ett lägre tempo. Detta för att undvika att du behöver gå de sista km och riskera nedkylning då du klätt dig för en högre aktivitetsnivå.

Sammanfattning

Att löpträna på vintern kan vara jobbigt, men för det mesta är det fantastiskt! Några av mina bästa löpminnen är från långpassen just under vintern. Med krispig luft och solen som reser sig upp över en klarblå himmel. Knastret under löparskorna. Men jag uppskattar minst lika mycket vinterlöpningen som skett med hjälp av pannlampans sken! Genom att klä dig rätt, och med rätt tillbehör så kommer din vinterlöpning bli grym. Du anländer till vårkanten i bättre form än någonsin!

Vilka myter om vinterlöpning har du stött på? Skriv i kommentarerna!

Du hittar vårt fulla sortiment av löpning på decathlon.se, där hittar du även över 70 sporter.
Välkommen in i någon av våra butiker, Barkarby, Kungens Kurva och Uppsala

 

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *