Vad är Swimrun?

Ni som följer oss på Instagram och Facebook @Decathlonsweden har kanske lagt märke till #Jonasjaktpåjobbplats. Denna gång har jakten tagit mig till den svenska sporten Swimrun, med sitt ursprung i Stockholms skärgård. Hittills har det bjudits på det lugna livet i en hammock, ett blött stand up paddle äventyr samt ridning.

I det här inlägget tänkte jag gå igenom följande,
Vad är swimrun?
Kan man tävla i det?
Vad kan jag använda för utrustning?
Samt en kortare reflektion kring några delar av utrustningen 

Vad är Swimrun?

Swimrun är en kombination av löpning och simning, där man växelvis springer och simmar. Fördelaktigt i natursköna områden!

Går det att tävla i Swimrun?

Självklart går det! Det mest kända är ÖTILLÖ, vilket du kan läsa mer om här. Swimrun tävlingar hålls i distanser ända upp till 75km+ och etapper som sträcker sig över flera dagar. Så det finns verkligen något för alla. Tycker man även om orientering finns t.ex. Stockholm SwimRunGaining, där man tävlar i lag om två eller tre och under en begränsad tid ska ta så många kontroller som möjligt som man efter egen förmåga och skicklighet att läsa karta ska ta sig till. Du kan läsa mer om SwimRunGaining tävlingen här.

Krävs det någon särskild utrustning?

Om man tar till sig hur sporten växte fram, så klarar man sig utan särskild utrustning, då sprang man runt med uppblåsbara flytmadrasser som man sedan simmade på. Men sedan sportens födelse 2002 på Utö så har utvecklingen verkligen tagit fart på utrustningssidan. Men det behöver inte vara så komplicerat, särskilt inte för att testa på. Det är säkert fler som under en varm sommardag under löpturen känt hur havet eller sjön lockat. Du hoppar i med löpkläderna, simmar en stund och avslutar rundan med att springa hem.

Utrustningen jag använder

Du hittar mer Swimrun utrustning på här.

Swimrun är som sagt helt nytt för mig, men efter att ha läst runt på diverse bloggar och diskuterat med tränande vänner så började det kristalisera sig vad jag skulle välja. Tänkte börja från huvudet och arbetar mig nedåt. På huvudet sitter en neoprenmössa i 3mm neopren från Nabaiji, min observation är dock att de flesta kör med helt vanliga latexsimmössor som du hittar här. Till simglasögon var jag ute efter ett par med brett synfält och som var lätta att justera, eftersom man i swimrun kontinuerligt behöver ta av och på sig simglasögonen. Valet föll på ett par Nabaiji SPIRIT L.

Eftersom detta var första gången jag provade på swimrun ville jag hålla nere kostnaderna och gärna välja produkter som jag kan använda i mitt övriga sport- och friluftsliv. Till överdel blev det en 2mm neopren rashguard från Tribord, med en tajt passform och sömlösa partier under armarna kändes det som ett bra alternativ till en heldräkt. Skulle det visa sig att swimrun inte var något för mig, kan jag använda den till kajak, stand up paddle eller snorkling. Ovanpå detta valde jag en färglad t-shirt från Kalenji i funktionsmaterial, eftersom jag kommer att röra mig där båtar passerar gäller att göra sitt för att synas.

För att komplettera överdelen med en lämplig simbyxa hittade jag ett par jammers i 4mm, de ger bra värme och framförallt flytkraft. Jammern tillskillnad från rashguarden är utvecklad specifikt för simning så den har en mycket glattare ytfinish, vilket är fördelaktigt vid simning då den ger bättre glid i vattnet.

Vet inte hur vanligt det är att folk simmar med en ryggsäck, men jag tyckte det kändes viktigt att få med sig mobil, kort, energi samt ett lätt ombyte, och då föll det sig ganska naturligt att jag behövde hitta en lätt ryggssäck som inte störde mig vid varken löpningen eller simningen. En trailryggsäck provades ut och förseddes med en vattentätpackpåse från ITIWIT på 5L, den erbjöd även en del flytkraft, så fann man sig själv med högpuls och en trött kropp var det faktiskt fullt möjligt att flyta omkring medan man hämtade andan. Ryggsäcken kommer med en 2L vattenpåse och på framsidan av ryggsäcken finns förvaringsfickor för två vattenflaskor, samt fack för t.ex. för gel. Ryggsäcken är även försedd med en visselpipa. Vilket på swimrun tävlingar oftast är en obligatorisk del av den personliga utrustningen.

På fötterna och vaderna använder jag mig av ett par kompressionsstrumpor för att för det första minska muskeltröttheten, men framför allt så ger de lite flytkraft. I alla fall om man klipper till en bit liggunderlag och skjuter in innanför strumporna. Ungefär som ett benskydd för fotboll, fast här för att lyfta upp benen i vattnet när man simmar. På händerna sitter det ett par paddlar, för ett kraftigare simtag. Det var för mig första gången jag använde paddlar och det finns nog en hel del teknik att förbättra där. Men de kändes helt klart som en vettig pryl att använda sig av, men kanske inte ett måste.

Om jag hade valt en heldräkt…

Skulle jag antingen valt en av dessa två, den första är en tunnare simdräkt med neopren på 1,5mm samt 1,8mm. Det vill säga att det är en väldigt lätt och tunn dräkt. Värmer inte så mycket, men erbjuder i gengäld väldigt bra rörelsefrihet. Det andra alternativet, är en varmare dräkt på 4- och 3mm och är anpassad för vattentemperaturer mellan 14-18°C.  En fördel, som jag kan gissa mig fram till, dock utan att ha testat den sistnämnda Nabaiji simdräkten är att den erbjuder mer flytkraft än den utrustningen jag har valt att använda. 

Intresserad av mer swimrun utrustning? Isåfall kan du kika in här.

Reflektion efter första Swimrun-passet

Innan det var dags för första simdelen hade jag hunnit springa cirka 2,5km, då upplevde jag neoprenmössan som väldigt varm. Men så fort löpningen började att varvas med simning kände jag inte av detta längre. Nu var det förvisso endast 17 grader i luften, och säkerligen ytterligare ett par grader kallare i vattnet så det är möjligt att mitt under högsommaren vid bra väder hade det blivit för varmt ändå. Det återstår helt enkelt att se!

Jag upplevde att det kändes bättre när simningen och löpningen avlöste varandra med korta distanser, till exempel 150-250m simning följt av 500-800m löpning. När det blev etapper på 600m simning eller en till två km löpning började det kännas tufft. Det kan kanske ge ett hum om man som mig håller på att skissa upp några träningspass precis i början av sin swimrun karriär.

Kommer jag fortsätta med swimrun?

Det blir ett rungande ja på den frågan! Det är en härlig äventyrskänsla att springa och simma runt mellan öarna i Stockholms skärgård. Fler swimrun inlägg är att vänta!

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *