Springer mitt första (trail)marathon

Att springa ett marathon är en riktig utmaning, det ställer höga krav på såväl kropp som psyke och är det ditt första marathon kan sträckan kännas överväldigande, och det fanns stunder då det verkligen kändes tungt. Men lyckoruset som infann sig vid mållinjen slår allt jag hittills gjort.

Loppet – Kolmårdsrundan trail marathon

Väljer man att sitt första marathon ska vara i trail tappning måste man gilla utmaningar, det är en sak som är säker. Loppet går längsmed Sörmlandsleden mellan Norrköping och Nyköping med start i Kvarsebo. Med totalt 150 tillåtna löpare per distans, allt från 2,5km  upp till marathon så måste det ändå räknas som ett litet och familjärt lopp.

Vädret på tävlingsdagen

Alla som sprungit ett lopp känner säkert igen stressen, veckan och dagarna innan sitter man som en hök på vädersajterna. Till sitt första marathon hoppas man såklart på gynnsamma förhållanden. Vad fick jag för väder? Med gemensam start 09:00, så hade det redan regnat sedan 06:00 på morgonen och det fortsatte i ytterligare två timmar efter start. Så här i efterhand var det dock bra väder för att springa sitt första marathon i, det var inte för varmt. Regnet kylde inte ner mig och jag kände mig varm nog under hela loppet. Det enda nackdelen är att greppet blev lidande. Hala spänger, rötter och stenar krävde sitt fokus för att hålla sig på två ben, särskilt mot slutet av marathonet då krafterna började tryta.

Strategi inför mitt första marathon

Nedan kommer det som jag tog till mig inför mitt första marathon!

Ät din favoritmåltid kvällen innan ditt marathon

Uppladdningen börjar såklart redan dagarna, och veckan innan ditt marathon. Det är viktigt att du har fyllt på dina depåer, och försök gärna arbeta lite färre timmar dagen innan. Även om du har ett stillasittande arbete är det viktigt att låta psyket vila upp sig och förbereda sig inför den utmaning som det faktiskt innebär att genomföra ett marathon.

VASELIN, VASELIN OCH ÅTERIGEN VASELIN!

Skav är inte kul, så det var bara att smörja in.

Överdragskläder innan start

Ett par långbyxor och en överdragströja som jag har på mig ändra fram till minuterna innan start hjälpte till att hålla mig varm.

Håll igen i början

Hur gick det? Det var tyvärr alldeles för lätt att fångas i den goda stämningen och jag kan konstatera att de första 8km gick snabbare än tänkt, men i takt med att startfältet spriddes ut så kunde jag hitta mitt tempo. Till nästa lopp kommer jag att försöka hålla ännu hårdare på att hålla mitt tilltänkta tempo redan från start.

Drick varje km

Trots gynsam temperatur, ungefär 15 grader så visste jag att det skulle vara viktigt att redan från start få i sig vätska. Varje gång löparklockan signalerade att ytterligare 1km hade passerat så drack jag en liten skvätt sportdryck. Jag hade totalt med mig två flaskor á 500ML med utblandad sportdryck från Aptonia.

Ät vid förbestämda sträckor

Utöver de vätske- och energi stationerna som loppet erbjöd hade jag med mig totalt fem st nougat bars samt 4 st gel med koffein i. Jag upplevde att det kändes skönt att redan i förväg ha bestämt när jag skulle äta detta, dels blir det lättare att man verkligen får i sig allt som man behöver samt att det blir en mindre grej att fundera över under loppets gång. Det är även viktigt att du inför loppet har provätit dessa, gärna under träningen för att vara säker på att din mage klarar av det.

Gå i uppförsbackarna

I början kan det kännas väldigt fel,  det gjorde det i vart fall för mig att gå i uppförsbackarna. Speciellt första halvan av loppet när man fortfarande kändes väldigt fräsch i benen. Men sålänge du inte siktar på en snabb tid så kan jag starkt rekommendera att gå i uppförsbackarna.

En bra playlist

Med en vältilltänkt playlist kan du få en skjuts av musiken när det känns jobbigt. För egen del kommer två låtar för alltid vara förknippade med mitt första marathon. Dels är det ”Ready to go – Republica” som jag lyssnade på i startfållan samt  ”Unstoppable – Sia” som kom igång vid 28km när jag hamnade i min första dipp. Med en del av låttexten nedan;

I’m unstoppable
I’m a Porsche with no brakes
I’m invincible
Yeah, I win every single game
I’m so powerful
I don’t need batteries to play
I’m so confident, yeah, I’m unstoppable today
Unstoppable today, unstoppable today
Unstoppable today, I’m unstoppable today

Hejarop!

Har du inte möjlighet att få egen support på plats? Be några vänner eller kollegor att skicka dig ett sms eller ringa vid olika tidpunkter. För mig gav det en massa välbehövlig energi när det blev tungt.

Dedikerade en sträcka till någon du tycker om

35km har passerat och kanske börjar det kännas tungt nu, välj ut en sträcka som du springer för någon du tycker om. Tänk att denna person är bredvid dig och hejar på dig, då lyfter du blicken och löpsteget blir förhoppningsvis lite bättre. Tempot höjs och du fylls med ny energi!

Favorit godiset/maten/drycken

När det blir som tuffast är det viktigt att du har något att se fram emot, bara tanken på att en påse gifflar väntar vid målgången gör att man orkar lite till!

Ombyte vid målgång

Nu har du äntligen gått i mål! Du har klarat det. Kanske varit ute i flera timmar och då är det viktigt du håller dig varm. Ta på dig en varm tjocktröja och ett par överdragsbyxor.

Klädsel + utrustning vid trail marathon

Intresserad av att läsa om utrustningen jag valde att använda mig av till mitt första trail marathon lopp? Så kan du kika in på följande inlägg där jag går igenom de löpkläder samt löputrustning jag valde att använda till mitt första marathon.

 

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *