Springa ett marathon – Att välja kläder

I ett tidigare inlägg ”Springer mitt första (trail)marathon” kan du dels kort läsa om Kolmårdsrundan Trail Marathon samt min strategi inför mitt första marathon. Nedan tänkte jag gå igenom kläderna jag hade med mig till tävlingen, vad jag valde att springa i samt mina tankar kring produkterna.

Oavsett vad du väljer att springa i på tävlingsdagen, se till att du tränat i dom tidigare. Dyk inte upp på tävlingsdagen med helt nya skor, kläder eller energigel.

Väderlek för mitt trail marathon lopp

Det var cirka 15 grader med nederbörd fram till 21km, resterande del med huvudsakligen uppbehåll men med en hel del dropp från träden och våt vegitation. Redan innan start kunde jag uppmärksamma att en hel del löpare tänkte löpa i långa tights samt regnjacka. Här resonerade jag som så att, med heltäckande så kommer jag bli blöt innifrån och då kunde jag lika gärna välja kort klädsel med möjlighet att torka upp när regnet slutar.

Klädsel + utrustning

Det blev följande, kompressionsstrumpor samt tights och en t-shirt, en kort sidnotis är att t-shirten kommer förberett med ett inbyggt pulsband. Så då kan jag koppla dit min pulsmätare, och så är det fixat. Utöver att tightsen har kompressionsszoner så uppskattade jag verkligen fickorna på fronten och baksidan. Lättillgängliga och efter jag klämt i mig en gel eller ätit en bar la jag skräpet i dessa fickor.

På huvudet valde jag en öppen keps och på ryggen en 9-14L trailryggsäck från Kalenji med två stycken á 500ML vattenflaskor. Ryggsäcken kommer med smarta förvaringsfickor för gel, bars m.m. Stor pluspoäng är att det även hänger en visselpipa på ryggsäcken, vilket är obligatorisk utrustning på en del lopp. Vid varm väderlek skulle jag även fyllt camelbacken i ryggsäcken á 2L. Men eftersom det skulle vara relativt svalt väder så gjorde jag bedömningen att det inte skulle behövas.

I ryggsäcken förvarade jag en långärmad löpartröja, utifall att jag mot slutet av loppet med ett sänkt tempo och tömda energidepåer skulle börja frysa. Men trots att tempot sjönk de sista 8km så var jag fortfarande varm, så den fick förbli oanvänd.

Vill du läsa mina 12 tips inför ditt första marathon? Då gör du rätt i att klicka här.

 

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *