De fyra simsätten

Simning är en skonsam träningsform och att kunna simma är dessutom en livsviktig kunskap! Variera de fyra olika simsätten för att träna hela kroppen.
De fyra vanligaste simsätten är bröstsim, crawl (frisim), fjärilsim och ryggsim. Läs mer nedan:

Crawl

Även kallat frisim är den simstil som genererar högst hastighet. Det går snabbt att crawla! Man aktiverar armar, höfter, lår, bröst, magmuskler och rygg. När man frisimmar använder man hela kroppen. Det är viktigt att man hittar tekniken och det är bättre om du gör färre men kraftfullare rörelser än många och slarviga. Hitta glidet i vattnet och låt varje rörelse föra dig framåt.

Bröstsim

När man simmar bröstsim är bentaget en väldigt viktig rörelse. Kom ihåg att endast böja knäna och inte höfterna under bröstsim, då blir du mer effektiv i vattnet.

Ryggsim

Ryggsim likt frisim/crawl är tekniskt svåra och det krävs en del övning innan man hittat rörelsemönstret. Bensparken och armtagen liknar hur man rör sig i frisim, med den stora skillnaden att du nu ligger i ryggläge. Sträck på kroppen och håll öronen under vattenytan. Tänk på att du ska låta näsan peka uppåt!

Fjärilsim

Fjärilsim tränar kroppens axlar, rumpa, bröst, rygg och magmuskler, tänk på att du inte pausar mellan dina arm- och bentag. Fjärilsim startar med en benkick som går genom hela kroppen. Båda armarna förs samtidigt fram genom vattenytan. Du andas in när huvudet är som högst och ut när du är under vattenytan.

Du hittar vårt sortiment av simutrustning här.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *